Suomalaisdokumentti American Vagabond kertoo USAn kodittomista homonuorista (juttukommentit)

  • 1 / 9
  • puppeliassi
  • 2.11.2012 21:02
capitalism-fasism a love story

ihana maa kun ei valtio huolehdi syrjitystä ihmisestä.

häpeä romney!!
  • 2 / 9
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 2.11.2012 23:18
Palasin juuri työmatkalta Lontoosta. Kodittomia näkyi nukkumassa kadun vierillä ja porttikongeissa aivan hotellini lähellä, Victoria-aseman ympäristössä. Kiertelimme kaupungilla useaan kertaan. Saman kaltaisia näkymiä oli monessa muussa paikassa. Paraatipaikoilta heidät oli todennäköisesti häädetty. Joukossa oli nuoria ja jo selvästi pitkään kodittomina olleita aikuisia. Olo tuntui jotenkin syylliseltä nukkua lämpimässä hotellihuoneessa, kun samaan aikaan ulkona oli lämpötila hyvin alhaalla pohjoismaisenkin mittapuun mukaan. Taivaalta valui kaatosade.

Lontoon homopuoleen en ehtinyt tutustua, mutta tuskinpa se juurikaan poikkeaa minkä suurkaupungin ilmiöistä tahansa, ikävistäkin.

Kymmeniä vuosia sitten tuo SF:n tilanne oli juuri sama nuorten homojen kohdalla kuin mistä Helke elokuvassaan kertoo. Jo silloin nuoria varoitettiin homomedioissa pysymään poissa San Franciscosta. Kaupunkia kuvattiin kylmäksi ja tylyksi paikaksi.

Minulla on vieläkin mielessäni järkyttävä kuva tilanteesta, jossa korkeintaan parikymppinen poika oli makuupussissa ja vierellään hänen koiransa. Ihmiset kulkivat hänen ohitseen juhlapuvuissa mennessään teattereihin ja juhliin. Sinä hetkenä näkyivät samassa pisteessä yhteiskunnan äärilaidat. Rikkaat homot menossa bailaamaan ja nuori, jonka ainoa paikka oli katu. Muisto tuosta näkymästä koskee vieläkin.
  • 3 / 9
  • Torontosta
  • 2.11.2012 23:58
Se asia on sama jokapuolella maailmaa,Suomessakin. gay pojat/miehet meneevat isoimpiin kaupunkeihin missa voivat olla oma itsensa.
En tieda onko Suomessa sentaan gay puisto/katu asujia. Jotkut loytavat kaverin ja muuttavat yhteen, siita voi suhde alkaa pitkaksi ajaksi. Toinen tapaus ovat grackheads jotka tulevat isoimpiin kaupunkeihin missa saa paremmin huumeita. Myos gay men ovat niissa piireissa usein. Vapaata sexia siina vaara tartunnoille.
Ennen kuin olin nuori ei ollut muuta tartuntoa kuin chonrrea, sybhlis ja grabs (luteita? sukuelinkarvoissa) kaikki nama parannettiin penisilliini kuurilla ja taas oli valmis menoon. Tama ennen AIDS.
  • 4 / 9
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 3.11.2012 8:23
Torontosta on oikeassa. Toisissa kaupungeissa asunnottomuus, myös homojen, on enemmän näkyvissä kuin toisissa.

Noihin tauteihin kommentoin sen verran, että ennen penisilliinin keksimistä kuppaan (syphilis) kuoltiin. Tippurin (gonorrhea) saattoi aiheuttaa pysyviä vaurioita suvunjatkamiselimistöön. Satiaiset (crab lice) ovat eläimiä, joihin tehoavat niitä tappavat voiteet tms., ei peninsiliini.
  • 5 / 9
  • puppeliassi
  • 3.11.2012 13:28
enpä usko että noi sukupuolitauditkaan nyt niin helposti saa pois. silloinkaan.

mutta joo onhan se mullakin tosi paha olo nähdä ihmisiä joista yhteiskunta ei välitä. häpeää sitä että on asunto ruokaa netti elektroniikkaa yms ja toisilla ei ole mitään.... mutta itse en äänestä kapitalismi-fasismia joka aiheuttaa pahaa enemmistölle.

eiköhän herrat potkita pois tästä galaksista vielä joku päivä. sitten on kaikilla hyvä olla.
  • 6 / 9
  • jnsto
  • 3.11.2012 15:46
Aamu-TV:n keskustelussa tuli esille myös perheen keskeinen merkítys USA:ssa (ja Kanadassakin) mm koulutuksen rahoittajana. Luulen, että tietoisuus tästä on Suomessa hävinnyt. Suomessa kotoaan lähtenyt (tai heitetty) ei menetä koulutusmahdollisuuksiaan, eikä perintöäänkään (lakiosa). Ainakin Kanadassa voidaan määrätä ihan perinnöttömäksikin.
  • 7 / 9
  • torontosta
  • 4.11.2012 2:12
Juhani V, olet oikeassa, minun spelling on vaarin, olin liaan nopea kirjoittamaan. Grabs, en viitsinyt kertoa siihen oikeata hoitoa,se ei ole benisillin vaan muuta. jnsto:Huoltajat voivat muuttaa testamenttiaan ja jattaa lapsensa tai kenenka hyvaan pois testamentistaan muuttamalla sita.
  • 8 / 9
  • Kolmoisritti
  • 5.11.2012 13:57
Tuollaiset räikeät sosiaaliset epäkohdat vaikuttavat tartuntatautien nopeampaan leviämiseen. Minua jotenkin järkytti tuo dokumentti. Sekin on totta, että hlbt ihmiset eivät ole ylempää sosiaaliluokkaa, vaan päinvastoin. Nostan hattua Lauperin säätiölle, joka yrittää auttaa näitä nuoria. Hyvä joululahjarahanlahjoitusvinkki

http://fortytonone.org/
  • 9 / 9
  • DocPoint
  • 12.2.2013 15:37
Tämän American Vagabondin voi muuten nähdä 27.1. klo 18.00 Maxim 1:ssä DocPoint -festivaalin jälkinäytöksenä. Teattereihin se tulee kesäkuussa Priden aikoihin.