Seta: Homoja pitää käsitellä monin tavoin, myös huumorilla (juttukommentit)

  • 1 / 4
  • Pete
  • 12.10.2010 19:15
Isävainaa sanoi aikoinaan, että ihminen, joka ei pysty nauramaan ajamalleen asialle, ei ole sitä kelvollinen ajamaan.

Hän oli kommari, sittemmin kyllä tervehtynyt (60-80- luvuilla; siis tiedoksi niille, jotka eivät tiedä mistä on kysymys; ), ja tehnyt valinnan omassa poliittisessa uskossaan ja silti nauroi neukku- ja komukkavitseille. Me taas emme sellaista voi enää tehdä.

Silti nauru itselle ja vaikkapa itseen kohdistuville karikatyyreille on ihan terveellistä.

Minä ainakin kerron paljon aika törkeitäkin homovitsejä heterokavereilleni. Homokavereita ei itse asiassa paljon ole, ukkoutunut kun olen.

Itselleen saa (ja pitää) nauraa.

Pete

P.S. Johtuukohan se homokavereiden puute niistä vitseistä...
  • 2 / 4
  • Public eye
  • 12.10.2010 19:58
Mielestäni blogin sanoma oli hyvin pohdittu, kun sen jaksaa lukea ajatuksella. Osittain se kiteytyy lauseeseen:

"Stereotypioiden toistamisen sijaan vähemmistöryhmiä on huumorinkin keinoin mahdollista tuoda esille myös tavalla joka ei tee vähemmistön edustajista naurun kohteita."
  • 3 / 4
  • Vieno
  • 13.10.2010 0:13
"Minä ainakin kerron paljon aika törkeitäkin homovitsejä heterokavereilleni. Homokavereita ei itse asiassa paljon ole, ukkoutunut kun olen.

Itselleen saa (ja pitää) nauraa."

Homolla (tai minkä hyvänsä muunkin ryhmän jäsenellä) on mielestäni oikeus kertoa suhteellisen törkeitäkin vitsejä kyseisestä ryhmästä, sillä silloin nimenomaan nauretaan itselle. Jonkun toisen kertomana ne samat jutut ovat eri asia, sillä silloin ollaan liikkeellä "savolaisella lupsakkuudella" eli pilkan kohteena ovat ne muut.
  • 4 / 4
  • JesseJones
  • 16.10.2010 20:22
Siis se hahmohan on norjalaisen koomikon luoma. Se voi olla, että äärihomot nauretaan sukupuuttoon, mutta en pidä menetystä suurena luonnonhistorialle tai lajien monimuotoisuudelle.

Meillä on Suomessa ammattiloukkaantujien ammattikunta, joka tarvitsee vain napakan potkun perseelleen.

Mitä eräisiin muihin vähemmistöihin tulee niin minä olen kasvanut mustalaisten ja ryssien naapurissa, joten ne tulevat olemaan minulle aina mustalaisia ja ryssiä. Muiden ei tarvitse minua tulla tässä asiassa neuvomaan.