ranneliike.net - Homokansan yhdistävä tekijä
Tunnus    Salasana

Palveluoppaassa mukanaShiatsuhierontaa, akupunktiota ja reikihoitoa. Vastaanotto Hakaniemen metron läheisyydessä. Myös ilta- ja viikonloppuaikoja.
yhteiskunta ja politiikka terveys ja tutkimus urheilu viihde ja kulttuuri pride vapaalla yleiset sattumat näkökulmat HLBTI-historiaa ihmisiä ja ilmiöitä tapahtumaraportit
harrastukset hyvinvointi olympialaiset 2014 HLBTI-kisat linkit kaikki artikkelit

Arctic Pride -blogissa kannanotto tasa-arvosta lappilaisen urheilumaailman sisältä

Sami Mollgren • 18.02.2014 19:33 UUTISET: URHEILU • KOTIMAA
Rovaniemellä viikonloppuna järjestettävän Arctic Pride -tapahtuman lauantaiseen pride-kulkueeseen osallistuva Länsi-Pohjan yleisurheilu ry:n puheenjohtaja sekä Suomen urheiluliiton liittovaltuuston ja viestintävaliokunnan jäsen Eemeli Kaartinen ottaa kantaa urheilumaailmassa eläviin homokielteisiin asenteisiin.

Arctic Pride -tapahtuman blogissa tiistaina julkaistussa kirjoituksessaan Kaartinen kertoo pitävänsä urheilijoita suvaitsevaisina ihmisinä. Hänen mukaansa moninaisuuteen osataan suhtautua, koska urheilun parissa ollaan tekemisissä taustoiltaan erilaisten ihmisten kanssa. Hän huomioi erityisesti nuorempien avarakatseisuuden. Kaartinen toisaalta ihmettelee etenkin urheilun johtoportaan ja keski-iän ylittäneiden henkiöiden kohdalla toisinaan ilmenevää ahdasmielisyyttä.

Yleisurheilua harrastava Kaartinen kirjoittaa käsittelevänsä aihetta kokemuksiensa pohjalta ja lappilaisena yleisurheilun edustajana. Hän arvioi, ettei hlbti-tasa-arvo ja suvaitsevaisuus urheilun piirissä ole niin huonolla tolalla kuin annetaan ymmärtää. Kaartisen mukaan urheilijoiden muodostamissa yhteisöissä voi vapaasti olla mitä on, sillä ihmisiä ei luokitella ensisijaisesti homoksi, heteroksi, mustaksi tai valkoiseksi. Hän näkee olennaisimmaksi yhdessä tekemisen ja rakkauden lajiin.

Silti hänen mukaansa seksuaalinen tasa-arvoisuus ja oikeus olla oma itsensä urheilumaailmassa vaatii vielä paljon työtä myös Lapissa. Erityisiä ongelma-asenteita hän löytää joidenkin seurojen hallinnosta.

- Olen pöyristynyt siitä, että joillekin aikuisille ihmisille "homo" saattaa olla haukkumasana vielä aikuisenakin, samalla tavalla kuin yläasteikäisenä. Tällaisia henkilöitä löytyy seurojen luottamustehtävistä puheenjohtajia myöten. Esimerkkinä voin kertoa, että minä ja kanssani samassa seurassa valmentajana toiminut ystäväni olemme joutuneet kuulemaan asiattomuuksia sekä suoraan että toisten ihmisten kertomina kuulopuheina siitä, kuinka meitä on heille paneteltu. Esimerkiksi kokouksen yhteydessä on saatettu vihjailla, että "oletko saanut ihan p****ttä siltä?" ja ulkopuolisille meistä on puhuttu sävyyn "minä en niistä homopojista piittaa pätkääkään". Päälle on vielä kehuskeltu toisille, kun tuli niin nokkelasti sanottua. Kuitenkaan nämä henkilöt eivät todellisuudessa edes tiedä, kuulunko seksuaalivähemmistöihin vai enemmistöön. Käytös perustui pelkkiin oletuksiin, kirjoittaa Kaartinen.

Kaartinen muistuttaa, että tällainen ei voi olla vaikuttamatta kuvaan seuran suvaitsevaisuudesta ja arvoista. Hänen mukaansa asenteet ovat kuitenkin muuttumassa - hitaasti, mutta varmasti.

Rovaniemen Seta järjestää Arctic Pride -tapahtuman 21.-23.2.2014.

Jaa Facebookissa

Kommentoi juttua:

Kommentti näytetään vasta ylläpidon hyväksyttyä sen - mikä ei välttämättä tapahdu ensi tilassa. Rekisteröityneiden käyttäjien kommentit julkaistaan automaattisesti.

Keskity kommentissasi jutun aiheeseen. Sivuston keskustelufoorumi on "sivupolkuja" varten. Kirjoita tiiviisti. Älä jankkaa, vaan etsi uusia näkökulmia. Kunnioita muita, vaikka olisitte eri mieltä - asiat riitelevät, eivät ihmiset. Vältä tahallista provosoimista. Älä provosoidu, äläkä anna "samalla mitalla takaisin". Ylläpito pidättää oikeuden päättää kommenttien julkaisusta.

Nimimerkki
Roskapostisuoja: mikä päivä tänään on? (suomeksi, pikkukirjaimin)

SINUIKSI - Valtakunnallinen tuki- ja neuvontapalvelu

Palvelu on tarkoitettu kaikille, joiden mieltä askarruttaa oma tai läheisen seksuaalinen suuntautuminen (mm. bi-, homo- ja panseksuaalisuus tai lesbous) ja sukupuolen moninaisuus (mm. inter-, muun-, ja transsukupuolisuus, transvestisuus, gender- tai queer-identiteetit) tai muut aihepiiriin kuluvat kysymykset.

Palvelu on osoitteessa www.sinuiksi.fi

Katso myös nämä

Keskustelu

© Sateenkaariyhteisöt ry 2001-2017 - Tietoa meistä - Yhteystiedot ja palaute - FAQ - Käyttöehdot Tekstiviestipalvelut tarjoaa Labyrintti Media Oy